جلوگیری از عفونت برای کاربران لنز تماسی

روش های جلوگیری از عفونت چشم برای کاربران لنز تماسی

لنز های تماسی برای بسیاری از افراد که دچار عارضه های بینایی مانند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم هستند جایگزین مناسبی برای عینک می باشد. بخصوص برای کسانی که فعالیتهای بدنی مانند ورزش و غیره دارند.

با این حال، لنزهای تماسی ممکن است خطر ایجاد عفونت های چشمی را بهمراه داشته باشند، بنابراین مهمترین موضوع برای استفاده کنندگان انجام اقدامات پیشگیری از عفونت های چشم می باشد.

در این پست : مهمترین اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از لنزهای تماسی را توضیح می دهیم :

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از لنزهای تماسی

 

معاینه چشم توسط پزشک

  • اقدامات لازم برای پیشگیری از عفونت چشم را انجام دهید. به عنوان مثال، مهم است که به طور منظم برای معاینه چشم خود به پزشک متخصص مراجعه نمایید. به این ترتیب، پزشک شما می تواند اطمینان حاصل کند که لنزهای تماسی برای شما مناسب است یا نه و همچنین می توانید سلامت کلی چشم خود را برای هر گونه عفونت ممکن ارزیابی کنید.

همچنین مهم است که لنزهای تماسی را به وسیله نسخه ای که توسط چشم پزشک تجویز شده است تهیه نمایید.

شستن دست ها

  • دست ها را کاملا با آب و صابون بشویید و قبل از دست زدن به لنزهای تماسی آنها را خشک کنید. باکتری حاصل از فعالیت های روزمره شما به راحتی می توانند بر روی دستان شما در تمام طول روز تجمع پیدا کنند، بنابراین قبل از قبل از قرار دادن یا برداشتن لنزهایتان، پیشگیری از عفونت مهم است.

استفاده از مایع لنز

  • لنزهای خود را طبق دستورالعمل های تولید کننده پاک کنید و دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید. هر زمانی که لنزهایتان را می خواهید تمیز کنید از محلول تمیز کردن (ضدعفونی کننده) استفاده کنید. هرگز از محلول نمک برای ضدعفونی کردن لنز استفاده نکنید.

گذاشتن لنز در جالنزی

  • لنز های قابل استفاده مجدد را در جالنزی حاوی محلول لنز نگهداری کنید. هرگز از آب شیر برای تمیز کردن لنزها استفاده نکنید. جالنزی خود را هر سه ماه یکبار تعویض کنید.

هرگز با لنز تماسی نخوابید

  • اجتناب از خوابیدن با لنز تماسی. خواب با لنزهای تماسی باعث افزایش احتمال عفونت و همچنین خراشیدن یا صدمه زدن به قرنیه می شود.

استفاده نکردن از لنز در حمام و شنا

  • توصیه می شود قبل از رفتن به حمام یا استخر شنا حتما لنزهای خود را از چشم خارج کنید زیرا باکتری های موجود در استخر یا سطح پوست بدن موقع دوش گرفتن وارد چشم شما شده و روی سطح لنز چسبیده و موجب عفونت های چشمی می شوند.

اما اگر شما موقع شنا بدون استفاده از لنز دچار مشکل خواهید شد به همراه آنها از عینک های مخصوص شنا استفاده مرده و پس از پایان حتما لنزهای خود را کاملا ضدعفونی کنید.

چه مواقعی نیاز به چشم پزشک دارید

 

مشاهده قرمزی و سوزش در چشم

  • هنگامی که علائم و نشانه های عفونت چشم مانند : بینایی مبهم، چشم درد، حساسیت به نور، احساس جسم خارجی در چشم، تورم، سوزش و قرمزی چشم ها را تشخیص دادید حتما به چشم پزشک مراجعه نمایید.

مراجعه به چشم پزشک متخصص

پزشک بسته به عفونتی که چشم شما دارد یک راه درمانی را برای شما تجویز می کند. برای درمان عفونت های مربوط به باکتری ها از آنتی بیوتیک ها و درمان عفونت ویروسی از داروهای ضد ویروسی استفاده خواهید نمود.

معمولا برای درمان، قرص یا قطره توسط پزشک برای عفونت های چشمی تجویز می شود و در صورتی پس از مدت تعیین شده بهبود پیدا نکردید یا حتی علائم بیماری بدتر شد حتما باید دوباره به پزشک مراجعه نمایید.

گاهی اوقات قطره های استروئیدی توسط پزشک بسته به شدت عفونت چشم شما برای درمان عفونت های تحتانی تجویز می شوند. زیرا استروئیدهای موضعی در برخی موارد التهاب و قرمزی چشم را کاهش می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank