شیوه ی صحیح دفع لنز

شیوه ی صحیح دفع لنز

آیا تا به حال شما به عنوان مصرف کننده لنز تماسی این سوال برایتان پیش آمده است که لنز تاریخ مصرف گذشته و یا لنزی که دوره ی مصرف آن کامل شده است را باید چطور دور بیندازید؟

حداقل یکبار برای کسانی که از لنز چشم طبی رنگی این موقعیت پیش آمده است که به علت نبود سطل زباله، لنزشان را پس از خارچ کردن از چشم در سینک و یا توالت انداخته اند. گرچه شاید این کار برایتان بی اهمیت جلوه کند، اما آیا می دانید که انداختن همان لنز کوچک می تواند چه اثرات مخربی بر محیط زیست داشته باشد.

ما در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که بهترین روش دور انداختن آن ها به چه طریق است.

آمار استفاده کنندگان لنزهای تماسی

آیا تا به حال فکر کرده اید که چند نفر در سراسر جهان از لنزهای تماسی استفاده می کنند؟ طبق آخرین آمار موجود،حدود 4.2 میلیون نفر بریتانیایی، 45 میلیون آمریکایی و 140 میلیون نفر در سراسر جهان از کنتاکت های تماسی استفاده می کنند. بسیاری از این افراد از پک های لنز روزانه استفاده می کنند. تصور کنید که همه ی این افراد لنزهای خود را در پایان روز و پس از استفاده در سینک و یا توالت بیندازند. این کار می تواند تاثیر بسیار مخربی بر محیط زیست ما داشته باشد.

لنزهای تماسی انقلاب بزرگی در بهبود بینایی و همچنین زیبایی چشم ها ایجاد کرده است. تا قبل از این افرادی که مشکلات بینایی داشتند تنها گزینه ی پیش رویشان استفاده از عینک های طبی و کنار آمدن با دردسرهای آن ها بوده است. اما با عرضه شدن کنتاکت ها بسیاری از مشکلات افراد برای برطرف کردن عیوب انکساری راحت تر شد. لنز زیبایی و رنگی نیز بسیار مورد استقبال افراد عادی و حتی سلبریتی ها و هنرپیشه ها حتی قرار گرفت.

با توجه به مصرف زیاد این محصول و کاربرد بالای آن در زندگی روزمره، لازم است با نحوه ی صحیح دور انداختن آن نیز آشنا شوید.

متریال به کار رفته در ساخت لنزهای تماسی

برای این که کاملا درک کنید که چرا دفع زباله ها در سینک و یا توالت می تواند اثر سو بر محیط زیست داشته باشد، لازم است با ترکیب لنزهای تماسی آشنا شوید. از لحاظ متریال به کار رفته در ساخت لنزهای تماسی آن ها به سه گروه تقسیم می شوند.

لنزهای ساخته شده با گازهای نفوذ پذیر که با نام لنز سخت (RGP و یا GP) شناخته می شوند یک گروه از کنتاکت های تماسی هستند. گروه بعدی لنزهای نرم هستند که خود دارای دو زیر مجموعه لنز سیلیکون هایدروژل و لنزهای هایدروژلی می باشد.

لنزهای تماسی نرم الخصوص لنزهای سیلیکون هایدروژل بیشترین محبوبیت را در میان استفاده کنندگان لنزهای تماسی دارند. ماده ی سیلیکون هایدروژل که در ساخت لنزهای تماسی نرم استفاده می شود، یک ماده ی پلیمری نرم و انعطاف پذیر است که قابلیت اکسیژن رسانی بالایی دارد.

انداختن لنزها در سینک و یا توالت

زمانی که لنز چشم خود را در سینک و یا توالت می اندازید، به طور ناخواسته آن را وارد تصفیه خانه های آب می کنید. آن ها زمانی که وارد سیستم فاضلاب می شوند به تصفیه خانه های آب می رسند. در این قسمت فیلترهایی برای جدا کردن آشغال ها تعبیه شده اند. اما کنتاکت های تماسی به علت این که بسیار کوچک هستند از این فیلترها عبور می کنند و وارد تصفیه خانه می شوند.

در تصفیه خانه ها سیستم هایی برای از بین بردن باکتری ها  زباله های بیولوژیکی تعبیه شده است. اما این سیستم قادر نیست به طور کامل لنزهای تماسی را از بین ببرد و تنها به قطعات کوچکتر تبدیل می شوند. این ذرات که نهایتا به دریاها ختم می شود، توسط ماهی ها و دیگر حیوانات دریایی بلعیده می شود.

لنزهایی که ضخیم تر هستند، همان طور سالم به دریاها ورود پیدا می کنند. این ها با رسوب پیدا کردن در بستر دریاها می تواند باعث تغییر اکوسیستم دریاها خواهد شد.

خطر میکروپلاستیک

یکی دیگر از مشکلاتی که ورود آن ها به محیط زیست ایجاد می کند، خطر میکرو پلاستیک است. همیشه تصور می شود که فقط بطری های پلاستیکی و به طور کلی ضایعات پلاستیکی منجر به آلودگی میکروپلاستیکی می شود. شاید فکر کنید که اندازه ی لنزها در مقایسه با وسعت دریاها و اقیانوس ها بسیار کوچک است. اما تعداد لنزهایی که در طول روز دور انداخته می شوند نیز بسیار زیاد است.

بنابراین لازم است که به آن ها به چشم زباله نگاه کرد و به جای انداختن آن ها در سینک و یا تولت در سطل آشغال های مخصوص انداخت.

لنزهای تماسی سازگار با محیط زیست

از سال 1800 میلادی که تولید لنزهای تماسی آغاز شده است تا به امروز، تکنولوژی ساخت لنز و همچنین مواد به کار رفته در ساخت آن بسیار تغییر کرده است. تولید کنندگان امروزه به دنبال استفاده از مواد سازگار با محیط زیست هستند که در صورت رها شدن در محیط زیست، تهدیدی برای آن نباشد.

اما با توجه به این که ساخت این نوع از لنزها به صورت گسترده و فراگیر انجام نمی گیرد، لازم است که هر کدام از افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، به نوبه ی خود این موضوع را رعایت کنند. از انداختن آن ها در سینک و توالت جدا خودداری کنند.

نکات کاربردی برای جلوگیری از انداختن لنزهای تماسی در سینک

سعی کنید همیشه در حمام و یا سرویس بهداشتی تان یک سطل آشغال داشته باشد، تا زمانی که آن ها را از چشمتان خارج می کنید در سطل بیندازید.

زمانی که دور از خانه هستید و در نزدیکی تان سطل زباله نمی باشد، پس از خارج کردن آن ها از چشم، در یک دستمال قرار دهید. بدین صورت بعدا آن ها را در سطل خواهید انداخت.

جالنزی، بطری های نگهداری محلول لنز و بسته های حاوی لنز را همگی را باید در سطل های مخصوص زباله های خشک بریزید. ریختن خود مابع لنز در داخل سینک هیچ مشکلی ندارد.

امیدواریم به گفته های این مقاله پایبند باشید و همچنین آن را با دوستانتان به اشتراک بپذارید. به این طریق از آلودگی محیط زیست از طریق لنزهای تماسی جلوگیری می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank