قرار دادن لنز در آب

قرار دادن لنز در آب

اگر از لنز روزانه استفاده می کنید و محلول لنزتان به اتمام رسیده است احتمالا اولین چیزی که به ذهنتان خطور خواهد کرد قرار دادن آن در آب است. گرچه در ظاهر این راهکار عملی و به دور از ایراد است، اما به هیچ عنوان صحیح نمی باشد.

باید از قرار دادن لنز ماکسیما و دیگر مارک ها در آب لوله کشی، تصفیه و مقطر خودداری کنید.

چرا نباید لنزهای تماسی را درآب قرار داد؟

احتمالا می گویید چرا آبی که در طول روز بارها از آن نوشیده اید، ظرف هایتان را می شورید و یا برای استحمام از آن استفاده می کنید، برای نگهداری لنز مورنینگ مناسب نمی باشد؟

علت این امر وجود باکتری های مضر در آب است. این باکتری ها ضرری برای سیتم گوارش ندارند، اما تماس آن ها با چشم برای مدت زمان طولانی می تواند منجر به ایجاد عفونت در چشم شوند.

آب به عنوان ضد عفونی کننده عمل نمی کند و هنگامی که برای مدتی در جایی قرار می گیرد، باکتری ها و قارچ های مضر در آن رشد می کنند.

گذاشتن لنزهای تماسی در آب می تواند به راحتی باعث انتقال این میکروارگانیسم ها به آن و سپس به چشم شود. سرعت تکثیر این میکروارگانیسم ها در چشم به شدت بالاست و باعث ایجاد درد و عفونت های بسیار شدید در چشم خواهد شد.

قرار دادن لنزهای تماسی در آب با جذب این میکروب های فعال همراه خواهد بود و هنگامی که با اشک چشم مخلوط شوند، باعث می شود که به چشم بچسبد و با ایجاد سوزش، درد و ناراحتی همراه خواهد بود. همچنین احتمالا تاری دید نیز تجربه خواهید کرد.

در صورت بروز همچین مشکلاتی در چشم نیاز به درمان تخصصی و فوری خواهید داشت. در غیر این صورت احتمال خطر از دست دادن بیناییتان خواهد بود.

به غیر از این ماندن لنز رنگی آیس کالر و یا هر مدل دیگری در آب باعث تغییر رنگ و تغییر شکل آن خواهد شد.

روش صحیح نگهداری لنزهای تماسی

بهترین مایع برای نگهداری لنزها محلول لنز است. محلول لنزها با فرمولاسیون ویژه ای که دارند می توانند کاملا لنزهای شما را استریل و پاکیزه نگه دارند. همچنین مایع لنزها به هیدراته نگه داشتن آن ها نیز کمک می کند؛ بدین ترتیب پس از قرار دادن آن ها در چشم حس راحتی خواهید داشت.

قدرت تمیز کنندگی محلول لنزها نیز قابل توجه است. با استفاده از محلول لنز مناسب می توانید چشم هایتان را از هر گونه آلودگی . حساسیت دور نگه دارید.

انجمن های بهداشتی در سراسر جهان همواره مصرف کنندگان لنزهای چشمی را از تماس به اب برحذر دانسته اند.

مایع لنزهای متفاوتی در بازار وجود دارد. بر حسب نوع لنزتان که نرم و یا سخت است، لازم است محلول مناسب خریداری کنید.

شنا کردن با لنزهای تماسی

از آن جا که شنا کردن با لنزهای تماسی منجر به تماس آب با لنزها خواهد شد، به همین دلیل توصیه نمی شود که هنگام شنا کردن از آن ها استفاده شود.

از آن جایی که شنا جز ورزش های محبوب هست و با گرم تر شدن هوا متقاضی برای این ورزش نیز بیشتر می شود، در صورت تمایل برای شنا جوانب احتیاط را در نظر بگیرید.

در استخر کلر هم استفاده می شود، که تماس آن با چشم خطرناک است. زمانی که لنز هم در چشم باشد این تماس خطرناک تر خواهد بود. در صورتی که قصد دارید با لنز شنا کنید حتما از لنز یکبار مصرف استفاده کنید و عینک مخصوص شنا استفاده کنید.

زدن عینک می تواند تا میزان زیادی از تماس چشم با آب جلوگیری کند. در صورت تماس آب با چشم هایتان نیز حتما باید بلافاصله باید آن را از چشم خارج کنید و آن ها را در محلول لنز قرار دهید تا همه ی میکروارگانیسم ها از بین رود.

اگر هم از لنزهای یکبار مصرف استفاده کنید که باید بلافاصله پس از شنا آن را دور بیندازید.

سخن آخر

همیشه بهتر است قبل از به پایان رسیدن محلول لنزتان از قبل یکی تهیه کنید. اما در صورتی که محلول لنز نداشتید می توانید تا خرید دوباره ی آن از محلول های نمکی استفاده کنید. استفاده از این محلول نمکی برای مدت زمان کوتاه مشکلی ایجاد نمی کند. اما حتما باید در اسرع وقت برای خرید مایع لنز اقدام کنید. زیرا سرم های نمکی خاصیت ضدعفونی کردن ندارند.

در صورتی که قصد گذراندن تعطیلات دارید بهتر است چند جفت لنز یکبار مصرف تهیه کنید. بدین ترتیب از بابت نگهداری آن دغدغه خاطری نخواهید داشت و پس از هربار استفاده و بیرون آوردن از چشم آن ها رو دور خواهید انداخت و برای استفاده ی بعدی از یک جفت تازه استفاده خواهید کرد.

رعایت این نکات برای حفظ سلامت چشم هایتان ضروری است. اگر به سلامت چشم هایتان اهمیت می دهید حتما از تماس لنزهایتان چه زمانی که در چشمتان است و چه زمانی خارج از آن است خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank