جلوگیری از سوزش چشم در هنگام استفاده از لنز

جلوگیری از سوزش چشم در هنگام استفاده از لنز

سوزش چشم هنگام استفاده از لنز چشم می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. این سوزش می تواند به تنهایی و یا با علائمی مانند خارش، التهاب و یا ریزش اشک همراه باشد.

در هر صورت چه هنگام استفاده از لنز بیوتی و یا طبی این احساس ناخوشایند بسیار اذیت کننده خواهد بود و بر کیفیت بینایی تاثیر می گذارد.

در صورت اتفاق این مشکل در هنگام استفاده از کنتاکت های تماسی پیش از هر چیز باید علت آن بررسی شود و سپس درمان مناسب ان انجام شود.

کارشناسان چشم ما در ادامه علل این مشکل را در هنگام استفاده از لنزها بررسی کرده اند و رایج ترین و سریع ترین راه حل های درمانی را نیز برای آن عنوان کرده اند.

علت سوزش چشم در هنگام استفاده از لنز

دلایل زیادی می تواند باعث ایجاد سوزش در چشم شود. به طور کلی این علل در دو گروه داخلی و خارجی دسته بندی می شوند:

عوامل داخلی مانند استفاده از مواد آرایشی، مرطوب کننده ها، محصولات پاک کننده آرایشی و مواردی ازین قبیل است.

اما عوامل خارجی مثل تهویه هوا، گرد و غبار، موی حیوانات خانگی و گرده های گل و حساسیت های فصلی هستند. افرادی که دچار آلرژی های فصلی هستند بیشتر از هر کس دیگری سوزش چشم برایشان رخ می دهد.

همچنین گرمی و خشکی هوا نیز از دیگر محرک های چشم و سوزش چشم ها می شود. هوای سرد و وزش باد نیز همینطور باعث خشکی و ایجاد سوزش در چشم هنگام استفاده از لنز بایوفینتی خواهد شد.

سرماخوردگی و استفاده از برخی از داروها باعث حساس تر شدن چشم ها و احساس سوزش هنگام پوشیدن لنز شود.

سوزش چشمها در اثر این موارد به راحتی با استفاده از قطره های چشمی قابل درمان است. اما در صورت همراه شدن با علائم زیر نشان دهنده ی یک مشکل جدی در چشم است:

  • قرمزی چشم
  • التهاب پلک ها
  • خشکی مزمن چشم
  • ترشحات بیش از حد و غیر ممعول چشم
  • خارش شدید چشم

در صورتی که هر کدام از این علائم را داشتید، لنز اکسل را از چشم خود خارج کنید و برای اطمینان از وضعیت سلامت چشمتتان به متخصص چشم مراجعه کنید.

درمان سوزش چشم

در صورت ایجاد سوزش چشم در هنگام استفاده از لنز دهب و یا هر برند دیگری بهترین راه حل دادن استراحت به چشم ها است.

یعنی باید آن را از چشم خارج کنید، چشمتان را با آب سرد بشورید. بهتر است چند روزی از استفاده از لنزتان چشمتان صرف نظر کنید. در این مدت می توانید به جای آن از عینک استفاده کنید.

مراقبت صحیح از لنز و درست ضدعفونی کردن آن به شما این اطمینان را می دهد که چشمتان درگیر عفونت و تحریکات ناشی از عوامل داخلی نشود.

حتما قبل از استفاده از آن ها دست هایتان را با آب و صابون به مدت 20 ثانیه بشورید. اگر ناخن های بلندی دارید، به زیر آن ها نیز توجه کنید.

از خرید لنز رنگی ارزان بی کیفیت اجتناب کنید. در صورت استفاده از لنزهای ماهانه و سالانه حتما محلول لنز مناسب و با کیفیت بخرید و پس از هر بار استفاده با آن ها تمیز و ضدعفونی کنید.

استفاده از محلول ها برای ضدعفونی کردن لنزها و زدودن تجمعات پروتئینی و رسوبات چربی بسیار کارساز است و تا حد زیادی از تحریک پذیری چشم جلوگیری می کند.

اگر هم از لنز یکبار مصرف استفاده می کند. حتما پس از اولین استفاده آن را دور بیندازید. این ها به هیچ عنوان برای استفاده ی مجدد مناسب نیستند و باعث عفونت چشم می شود.

در صورتی که مبتلا به خشکی چشم هستید و یا آلرژی های فصلی شما را اذیت می کند، حتما قطره لنز خریداری کنید. قطره لنز یک مسکن سریع و فوری برای جلوگیری از خشکی و سوزش چشم است.

و به عنوان نکته ی پایانی همیشه به خوبیدن با لنزها جواب منفی بدهید. رفتن به استخر و حمام نیز با داشتن آن ها در چشم توصیه نمی شود.

ما در این مقاله سعی کردیم مهمترین نکاتی که از سوزش چشم در هنگام پوشیدن لنز ممانعت می کند را بررسی کنیم. اما فراموش نکنید که توجه به این نکات باید در کنار توصیه های پزشکی باشد.

پس در صورت ایجاد مشکلات چشمی قبل از هر اقدام خودسرانه و تجویز دوست و اشناها به پزشک مربوط مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank