پاره شدن لنز و راه حل جلوگیری از آن

پاره شدن لنز و راه حل جلوگیری از آن

پاره شدن لنز چشم اتفاقی است که امکان دارد برای هر کسی رخ دهد. این اتفاق ناراحت کننده و گاها هزینه بر است.

به عنوان مثال افرادی که از لنز رنگی سالانه و لنز طبی سالانه استفاده می کنند و تازه چند ماه بیشتر از استفاده از آن نگذشته است با این اتفاق ناگوار متحمل ضرر زیادی خواهند شد. فرقی نمی کند که پارگی اساسی و یا جزئی باشد. شاید باید آن لنز پاره را دور بیندازید. سعی نکنید که از آن دوباره استفاده کنید. زیرا این عمل باعث آسیب زدن به چشم می شود.

اگر لنزتان قبل از باز شدن بسته بندی آسیب دیده باشد، امکان تعویض رایگان آن وجود دارد. اما اگر پس از باز شدن و استفاده ی نامناسب شما دچار آسیب شده است، چاره ای جز خرید مجدد یک جفت دیگر نیست.

ما در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چطور می توانید جلوی این واقعه ناگوار را بگیرید و کمتر متحمل هزینه های جایگزینی بیش از موعد لنز خود شوید.

مرطوب نگهداشتن لنزها

در صورت استفاده از لنزهای ماهانه مانند لنز مورنینگ کیو، اکسل، جانسون و … باید حتما زمانی که در چشم نیستند در محفظه ی مخصوص نگهداری لنز (جالنزی) که کاملا با مایع لنز پر شده است نگه دارید. حتما باید داخل این محفظه را با محلول مخصوص لنز مانند محلول های نگهداری و یا محلول های چند منظوره پر کنید. استفاده از مایعات دیگر مانند آب لوله کشی یا محلول های نمکی کاربرد ندارد و باعث ایجاد مشکلات چشمی خواهد شد.

بیرون ماندن آن ها از چشم بدون این که در محلول لنز باشند، باعث خشک شدنشان و پاره شدنشان می شود.

اگر در معرض باد شدید و یا سرمای بیش از حد نیز قرار بگیرید، به علت تبخیر اشک چشم و از دست رفتن رطوبت آن و خشکی چشم نیز همین اتفاق برای لنزتان خواهد افتاد.

یا خیره شدن به مانیتور به علت کاهش تعداد پلک ها نیز همین اثرات مشابه را برای لنزهایتان به دنبال خواهد داشت.

بهترین راه حلی که می توانید با خشکی چشم هایتان در این مواقع جلوگیری کنید، استفاده از قطره لنز است. قطره های مرطوب کننده ی لنز را می توانید زمانی که لنز در چشمتان هست نیز استفاده کنید. این محلول های تسکین دهنده ی فوری و جلوگیری از خشکی چشم است.

جالنزی خود را تا لبه از محلول پر کنید.

اگر جالنزی خود را کاملا پر نکنید احتمال این که لنزها به جالنزی بچسبند و بیرون از مایع بمانند زیاد خواهد بود. بدین ترتیب لبه های آن خشک می شود و هنگام خارج کردن پاره خواهند شد.

هنگام قرار دادن آن ها در جالنزی دقت کنید که کاملا در محلول غوطه ور شوند و بیرون از آن قرار نگیرند.

توجه داشته باشید که هر سه ماه یکبار جالنزی خود را عوض کنید. این کار گرچه تاثیری در پاره نشدن لنزهایتان ندارد، اما از تجمع باکتری ها و میکروب ها به روی لنزتان جلوگیری می کند. زیرا تاریخ مصرف هر جالنزی بیشتر از سه ماه نیست و پس از آن فاسد می شود.

استفاده از لنزهای روزانه

اگر زیاد با پارگی لنزهایتان مواجه می شوید، بهتر است به جای خرید لنزهای ماهانه از لنز روزانه استفاده کنید. زندگی با لنزهای روزانه بسیار راحت تر از نمونه های دیگر لنز است. این ها را هر مقع بخواهید از داخل بسته بندی خارج می کنید و در چشم می گذارید و در پایان روز از چشم خارج می کنید و دور می اندازید.

این لنزها بهداشتی تر هستند. هچمنین نیازی به خرید محلول لنز و جالنزی نیز ندارند. این لنزها با استفاده از مواد سیلیکون هایدروژل نرم و با محتوای آب بالا طراحی شده اند که حس راحتی فوق العاده ای به چشم می دهند.

قیمت لنز طبی روزانه برای افرادی که زیاد دچار پارگی می شوند زیاد نخواهد بود. اتفاقا خرید این ها برایشان مقرون به صرفه تر خواهد بود.

استفاده از قطره چشم قبل از خارج کردن لنز از چشم

یکی از راهکارهایی که می تواند از پارگی آن ها هنگام خارج کردن از چشم جلوگیری کند، استفاده از قطره های مرطوب کننده لنز است. استفاده از این قطره ها باعث می شود که لنز راحت تر از چشم جدا شود. گاهی اوقات به علت این که لنز به چشم می چسبد و فشار وارد شده برای خارج کردن آن باعث پارگی می شود.

ترفندی که از این اتفاق جلوگیری می کند، به این صورت است:

قبل از خارج کردن لنز از چشم یک الی دو قطره از قطره مورد نظر را در چشم بچکانید. 30 ثانیه صبر کنید. در این مدت آن ها کاملا مرطوب می شوند و می توانید به راحتی از چشم خود جدا کنید.

مراقب تاشدگی لنزهایتان باشید.

در صورتی که لنزتان به هم چسبیده است در جدا کردن لبه های آن بسیار دقت کنید. مالیدن لبه ها بهم یا وارد کردن فشار ناخن به روی آن به راحتی باعث آسیب دیدگی بیشتر لنز خواهد شد.

در صورت این اتفاق با حفظ خونسردی لنز را در کف دستتان قرار دهید. چند قطره از محلول به روی آن بریزید. سپس به آرامی سعی کنید لبه های تاشده از لنز را از هم جدا کنید. اگر نگران هستید در این حالت لنزتان آسیب ببیند می توانید مجددا لنز را به جالنزی که با محلول کاملا پر شده است برگردانید. مطمئنا لنز به حالت عادی خود برخواهد گشت.

مراقب ناخن های بلندتان باشید.

اگر جز افرادی هستید که دوست دارید ناخن بلند داشته باشید حتما هنگام استفاده از کنتاکت هایتان دقت بیشتری به خرج دهید. گرچه داشتن ناخن بلند زیبا و شیک تر است، اما به همان میزان احتمال آسیب دیدن لنزهای تماسی را افزایش می دهند.

در صورت داشتن ناخن بلند بهتر است از پک های لنز که دارای ابزارهایی مانند مکش و انبر برای برداشتن و قرار دادن راحت تر لنز است استفاده کنید. در غیر این صورت دقت کنید که با سر انگشت لنز را از داخل جالنزی درآورید.

همچنین هنگام خارج کردن آن ها از چشم به همین ترتیب دقت کنید که باعث پاره شدن لنز و یا آسیب وارد کزدن به چشمتان نشوید.

سخن آخر

امیدواربم که با خواندن این مقاله توانسته باشید ایده ی لازم برای جلوگیری از پاره شدن لنزهای تماسی خود دریافت کرده باشد.

فراموش نکنید که استفاده از این وسیله نیاز به صبر، حوصله و دقت دارد. هر چه هنگام استفاده از آن ها صبورتر و با حوصله تر باشید امکان آسیب کمتری وجود دارد. همیشه عجله در گذاشتن و برداشتن آن ها باعث پاره شدنشان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank