ویتامین های مفید برای چشم

ویتامین های مفید برای چشم

ویتامین های C، A و E از جمله ویتامین های مفید برای حفظ سلامت چشم و همچنین بهبود عملکرد چشم است. همچنین دریافت به اندازه این ویتامین ها در کاهش روند پیری چشم و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات بینایی موثر است.

افرادی که از لنز چشم طبی و یا رنگی استفاده می کنند، باید بیشتر مراقب سلامت چشم هایشان باشند. دریافت کافی ویتامین ها می تواند اثرات سو پوشیدن لنزها مانند احساس خشکی در چشم را کاهش دهد.

در ادامه با بهترین ویتامین های مفید برای چشم آشنا خواهید شد.

بهترین منابع ویتامین برای چشم

اصلی ترین و مهم ترین ویتامین ها برای چشم ویتامین های C، A و E می باشد. بدون هیچ هزینه ی اضافی می توانید این ویتامین ها را از منابع طبیعی زیر تهیه کنید:

  • ویتامین A: هویج
  • ویتامین C: پرتقال
  • ویتامین E: بادم زمینی
  • لوتئین: کلم پیچ

تاثیر ویتامین ها بر بهبود بینایی چشم

نمی توان از ویتامین ها برای درمان مشکلات چشمی استفاده کرد. اما داشتن یک رژیم غذایی سالم که حاوی ویتامین های مورد نیاز چشم باشد، قطعا می تواند چشمان شما را سالم تر نگه دارد و بروز مشکلات چشمی را با تاخیر بیندازد و حتی از به وجود آمدن آن ها جلوگیری کند.

بیشتر ویتامین ها در میوه ها، سبزیجات و آجیل ها پیدا می شود. می توانید با گنجاندن این مواد در رژیم غذایی روزانه تان به راحتی ویتامین ها مورد نیاز چشمانتان را تامین کنید. اما اگر فکر می کنید که به طور روزانه نمی توانید از این مواد غذایی استفاده کنید می توانید پس از خرید مثلا  لنز سبز یشمی از مکمل ها برای افزایش سطح ویتامین و مواد مغذی بدنتان خریداری کنید.

بهترین ویتامین های مناسب چشم

بهترین ویتامین هایی که به سلامت چشم هایتان کمک می کند به شرح زیر است:

ویتامین A

احتمالا از پدربزرگ و مادربزرگ های خود شنیده اید که هویج بخورید تا سوی چشمتان افزایش پیدا کند. اما خوردن هویج به هیچ عنوان نمی تواند باعث افزایش قدرت دیدتان شود. بلکه خوردن هویج به علت دارا بودن دوروپسین، بتاکارون و ویتامین A است. این مواد کافی است تا چشم هایتان را در پیری از خطر آب مروارید و پیری چشم محافظت کند.

ویتامین C

ویتامین C از آن دسته ویتامین های بسیار کاربردی برای بدن است. این ویتامین یک منبع آنتی اکسیدان بسیار قوی است. ویتامین C برای سلامت تمام ازگان ها ضروری است. اما تاثیری که بر چشم ها دارد به این ترتیب است که روند ابتلا به آب مرورارید را کند می کند و باعث شفافیت و سلامت چشم ها می شود. ویتامین C زیادی در میوه ها و سبزیجات مانند پرتغال، توت فرنگی، کیوی و کلم بروکلی یافت می شود.

ویتامین E

تحقیقات نشان داده است که دریافت منظم ویتامین E باعث جلوگیری از آب مروارید و دژنراسیون ماکولا می شود. مخصوصا اگر از لنز مانند لنز فستیوال و یا مدل های دیگر استفاده می کنید، حتما لازم است که در طول روز از ویتامین E به مقدار کافی استفاده کنید.

لوتئین

لوتئین نیز یک ماده مغذی است که مانند ویتامین های فوق فواید زیادی برای سلامت چشم دارد. این ماده در شبکیه چشم موجود است و دریافت آن قطعا برای سلامتاین ناحیه از چشم ضروری است. لوتئین را می توانید با مصرف کلم پیچ، اسقناج تامین کنید. این مواد تاثیر خود را با افزایش سن نمایش می دهند.

سخن آخر

در کنار استفاده از این مواد و ویتامین ها، داشتن سبک زندگی سالم مانند ورزش، خوب کافی، رعایت بهداشت و … نیز درحفظ سلامت چشم ها موثر است. زمانی که از لنزهای تماسی استفاده می کنید، باید بیشتر از قبل حواستان به بهداشت و مصرف ویتامین ها باشد.

لنزهای تماسی گاهی عوارضی بر چشم ها مانند، خشکی و یا ایجاد قرمزی در چشم را سبب می شوند که به راحتی قابل پیشگیری هستند. اولین اقدام مهم برای جلوگیری از این موارد رعایت بهداشت است. پس از آن استفاده ی ویتامین ها و مواد غذایی که در این مقاله ازآن ها نام برده شد می تواند از خشکی و خستگی چشم ها جلوگیری کند. علاوه بر این که روند پیری چشم و مشکلاتی که افراد در پیری با آن مواجه می شوند را نیز به تاخیر می اندازد.

اگر تا به حال به این موضوع توجه نداشته اید، امیدواریم از این به بعد بیشتر حواستان به تغذیه تان باشد و با تنظیم یک برنامه ی غذایی سالم، کمتر در معرض مشکلات و بیماری ها قرار بگیرید.

لازم به ذکراست که بدن انسان در طول روز به واحد مشخصی از ویتامین ها نیاز دارد. افراط و تفزیط در مصرف آن ها هر کدام مشکلات خاص خود را به دنبال خواهد داشت. برای اطمینان بیشتر می توانید به کارشناسان و مشاوران تغذیه ای در این باره مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank