قهوه و تاثیر آن بر سلامت چشم

قهوه و تاثیر آن بر سلامت چشم

قهوه یک نوشیدنی محبوب در جهان است؛ به طوری که روزانه در سراسر جهان حدود 2 میلیارد فنجان نوشیدنی مصرف می شود. در واقع می توان گفت زندگی بدون قهوه غیر قابل تصور است.

کافئین موجود در قهوه یک راه طبیعی و اللخصوص خوشمزه برای تامین انرژی است. کافئین محرک مغز است و یه هوشیاری ما بسیار کمک می کند. گرچه این ماده ی کافئین موجود در قهوه فوایدی برای بینایی دارد. به عنوان مثال باعث بهبود خشکی چشم می شود و یا از چشم در برابر آسیب شبکیه چشم جلوگیری می کند. اما زیاده روی درنوشیدن آن می تواند در دراز مدت و یا کوتاه مدت اثرات منفی بر سلامت چشم داشته باشد.

حد مجاز استفاده از کافئین در طول روز

پاسخ دادن به این سوال کمی دشوار است. زیرا محتوای کافئین در قهوه های مختلف، متفاوت است. به طور معمول این مقدار از 50 تا 400 میلی گرم در هر فنجان قهوه متفاوت است. یک فنجان قهوه ی معمولی حدود 95 میلی گرم کافئین دارد. تحقیقات صورت گرفته در این باره نشان می دهد که نوشیدن 3 فنجان قهوه در روز برای اکثر افراد مفید است.

مصرف متوسط قهوه ارتباط مستقیم با کاهش خطر ابتلا به دیابت، بیماری کبد، آلزایمر و برخی از سرطان ها دارد.

دانه های خام قهوه حاوی آنتی اکسیدانی به نام CGA است که به کاهش فشار خون و بهبود گردش خون کمک می کند. این ماده به حفاظت از بدن در برابر هیپوکسی نیز کمک می کند. هیپوکسی یک نارسایی است که در اثر کمبود اکسیژن ایجاد می شود.

شبکیه چشم یکی از اندام هایی است که به شدت در برابر هیپوکسی آسیب پذیر است. مخصوصا افرادی که از لنز طبی رنگی استفاده می کنند احتمال این که این مشکل برای چشمشان به وجود بیاید بیشتر است. نوشیدن قهوه می تواند از آسیب به چشم و بینایی شما مخصوصا در هنگام استفاده از لنز تماسی جلوگیری کند.

آزمایشاتی که به روی CGA انجام شده است، که می تواند از زوال شبکیه چشم جلوگیری کند. اما هنوز تحقیقات برای ارتباط با نوشیدن قهوه و این موضوع ادامه دارد.

ارتباط قهوه و گلوکوم

گلوکوم یا همان آب سیاه بیماری چشمی است که در اثر بالا رفتن فشار داخلی چشم و در چهل سال به بالا ایجاد می شود. این بیماری می تواند باعث نابینایی شود.

از آن جایی که نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه باعث افزایش فشار خون و همچنین افزایش فشار چشم می شوند، می توانند به عنوان ذلیلی برای ایجاد این بیماری شناخته شوند. بنابراین بسیاری بر این باورند که بین نوشیدن قهوه و نابینایی ارتباط مستقیمی وجود دارد.

اما تحقیقاتی که به روی این موضوع انجام شده است، ارتباط مستقیمی به روی این موضوع نشان نمی دهد. یعنی این طور نیست که اگر به مقدار زیادی قهوه بنوشید مبتلا به گلوکوم و یا نابینا خواهید شد. در طی این تحقیقات افرادی که سابقه ی خانوادگی و یا همان عامل وراثت این بیماری را داشته اند بیشتر در معرض این بیماری بوده اند.

می دانید که اگر از لنز چشم به درستی استفاده نکنید و برای ساعت های بسیار طولانی آن را به روی چشم داشته باشید، باز هم شانس ابتلا به این بیماری را خواهید داشت. پس حتما پیش از پرداخت قیمت لنز چشم از نداشتن سابقه ی این بیماری در وابستگان درجه یک خود اطمینان حاصل کنید. در صورت عدم اطمینان آزمایشات بیشتر برای اندازگیری فشار چشمتان را حتما انجام دهید.

ارتباط قهوه و دیابت نوع 2

افرادی که به طور منظم قهوه می نوشند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 قرار می گیرند. در سال 2014 محققان دانشگاه هاروارد برای 20 سال میزان مصرف یک گروه را در نظر گرفتند. افرادی که در طول روز حداقل یک فنجان قهوه می نوشیدند، 11 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار گرفته بودند. و افرادی که از قهوه استفاده نمی کردند 17 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا بودند.

این تحقیقات کمی گیج کننده بود. زیرا تا پیش از این گفته می شد نوشیدن قهوه باعث باعث افزایش گلوکوز خون و افزایش مقاومت بدن به انسولین می شده است و به افراد دیابتی توصیه می شده است که از مصرف قهوه خوددای کنند.

سخن آخر

با توجه به این که هنوز به طور قطع مشخص نیست که قهوه چه تاثیری بر بینایی دارد و چرا تاثیرات آن متفاوت از نوشیدنی های کافئین دار مانند چای و نوشیدنی های انرژی زا است، توصیه می شود که در حد اعتدال از آن استفاده کنید. میزان توصیه شده برای استفاده از این ماده حدود 400 میلی گرم است. پس اگر شما هم از طرفداران این نوشیدنی هستید و از لنز طبی و یا رنگی استفاده می کنید بهتر است حد مصرف خود را در همین حد نگه دارید.

امیدواریم خواندن این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. می توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank