آموزش مراقبت از لنزهای تماسی

آموزش مراقبت از لنزهای تماسی

لنزهای تماسی همان عدسی های کوچک و شفاف به شدت نیاز به مراقبت دارند. در غیر این صورت به راحتی برای استفاده کنندگان خود مشکلاتی را به وجود می آورند.

روند مراقبتی از آن ها برخلاف تصورات برخی از افراد به هیچ عنوان پیچیده نیست و بسیارساده است. برای این که بهترین نتیجه را در کمترین زمان دریافت کنید، کافی است دستورات کارشناسان چشم ما را دنبال کنید.

فواید مراقبت از لنزهای تماسی

مراقبت از لنزهای تماسی باعث می شود که هنگام استفاده از آن ها حس راحتی بیشتری داشته باشید و همچنین از آسیب وارد شدن به چشم هایتان جلوگیری کنید.

عدم مراقبت صحیح لنزها به راحتیم ی تواند باعث ایجاد مشکلاتی متعددی شود. این مشکلات می تواند مانند قرمزی چشم یا گل مژه با یک قطره ی چشمی به راحتی درمان شود. اما گاهی هم مشکلات فراتر از قرمزی چشم ساده است و با درد و عفونت های شدید همراه است که نیاز به درمان های تخصصی تر دارد.

روال مراقبتی از لنزهای تماسی اگر به خوبی انجام شود به راحتی می تواند از بروز هچمین دردسرهایی جلوگیری کند. در صورتی که یک هفته مداوم این نکات را انجام دهید، مراقبت از لنز الامور و … به یک عادت تبدیل خواهد شد.

نکات اساسی مراقبت از لنز

اساسی ترین نکاتی را که باید هنگام استفاده از لنز بونو و … همیشه به خاطر داشته باشید عبارت است از:

به خاطر داشته باشید که همیشه قبل از استفاده از لنز باید دست هایتان را با آب و صابون بشورید. پس از شستن دست ها باید آن ها را با یک پارچه ی بدون پرز و ترجیحا نخی کاملا خشک کنید. هنگام رفتن به تعطیلات آخر هفته حتما تمهیدات لازم برای تمیز کردن دست هایتان را در نظر داشته باشید.

برای ضدعفونی کردن لنزهایتان حتما و تنها از محلول لنزهای مورد تایید چشم پزشکتان استفاده کنید. در صورت تمام کردن محلول لنزتان به هیچ عنوان راه حل های عجیب غریب مانند استفاده از بزاق دهان و یا استفاده از آب مقطر را امتحان نکنید. آب بزاق دهان و یا اب لوله کشی حاوی باکتری های مضری است که می تواند باعث تحریک چشم و عفونت چشم و حتی تغییر شکل و فرم لنز نرمتان شود.

هر شب پس از خارج کردن لنز بایوفینتی و …. از چشم آن را در محلول لنز نگه داری کنید تا صبح یک جفت لنز تمیز و بدون هیچ گونه رسوب داشته باشید.

داشتن برنامه منظم مراقبت از چشم

حفظ سلامت چشم ها بدون داشتن یک برنامه مراقبت منظم امکان پذیر نمی باشد. برای راهنمایی بهتر شما عزیزان یک نمونه برنامه مراقبتی برای شما آورده شده است:

  • در پایان روز و هنگامی که برای خواب آماده می شوید، باید آن ها را از چشم خارج کنید. شستن دست ها و خشک کردن دست ها را قبل از درآوردن آن ها از چشم را فراموش نکنید.
  • خودتان را عادت دهید که هر بار از یک چشم به خصوص شروع کنید. بدین ترتیب اشتباها لنز را در محفظه ی دیگری قرار نخواهید داد.
  • پس از درآوردن لنز، آن را کف دست خود قرار دهید و چند قطره از محلول به روی آن بریزید. با نوک انگشت و به آرامی تمامی قسمت های آن را مالش دهید. حدود 30 ثانیه هر سمت از آن را کاملا تمیز کنید.
  • مجدد لنزتان را آبکشی کنید و سپس در جالنزی که آن را با محلول کاملا پر کرده اید، قرار دهید.
  • تمامی این مراحل را برای جفت دیگر نیز انجام دهید.

توجه داشته باشید که بهتر است هر هفته جالنزی را بشورید و به طور ماهانه نیز آن را کاملا تعویض کنید. همچنین همچنین هر شب باید محلول داخل جالنزی را تعویض کنید.

انتخاب محلول لنز

یکی از مباحث بسیار مهم مراقبت از لنز انتخاب محلول لنز متناسب با لنزتان است. سه نوع اصلی محلول لنزها عبارت است از:

محلول لنز چند منظوره

این نوع رایج ترین نوع محلول لنز است. این برای تمیز کردن، ضدعفونی کردن و نگهداری لنزها استفاده می شود. بیشتر کاربران لنزهای تماسی از این نوع استفاده می کنند.

محلول سالین

این محلول همان محلول های نمکی شست و شو هستند که می توان قبل از قرار دادن لنز در چشم برای شست و شو استفاده کرد. توجه داشته باشید که محلول سالین هیچ گونه خاصیت ضدعفونی کردن ندارد و نمی توانید برای نگهداری لنز از آن استفاده کنید.

محلول پر اکسید هیدروژن

افرادی که دارای چشمان حساس هستند برای ضدعفونی و نگهداری لنزهایشان از این محلول استفاده می کنند. این محلول یک ضدعفونی کننده ی قوی است و حتما باید تنها با تجویز پزشک استفاده شود. نحوه ی استفاده از آن نیز کمی متفاوت با محلول لنزهای چند منظوره است و نیاز به یک محلول خنثی کننده دارد.

سخن آخر

اگر فکر می کنید که نمی توانید از پس نکات مراقبتیو تمیز کردن لنزهایتان برآیید، بهترین انتخاب برای شما لنزهای یکبار مصرف است.

با خرید لنز روزانه یکبار مصرف دیگر نیازی نیست نگران تمیز کردن و نگهداری آن ها باشید. زیرا پس از هر بار استفاده آن ها را دور می اندازید.

علاوه بر این این ها به علت این که نازک تر هستند، اکسیژن بیشتری به چشمتان می رسانند و به این علت سلامت چشم هایتان را بیشتر تضمین می کنند و حس راحتی بیشتری در شما ایجاد می کند.

اگر فکر می کنید به مشاوره بیشتری احتیاج دارید همین الان به کارشناسان ما در لنزون پیام دهید تا به شما در انتخاب لنز مناسب کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank