مواد غذایی مفید برای چشم ها

مواد غذایی مفید برای چشم ها

همه ی افراد کم و بیش به تاثیر سبک زندگی سالم، انجام فعالیت های ورزشی منظم و رژیم غذایی متعادل بر سلامت جسم واقف هستند.

از آنجایی که ما حوزه ی فعالیتمان لنزهای تماسی و سلامت چشم می باشد، در این مقاله می خواهیم شما را مواد غذایی مفیدی آشنا کنیم، که می توانید در طول دوره ی استفاده از لنزهای تماسی از آن ها برای حفظ ایمنی و راحتی بیشتر چشم هایتان استفاده کنید.

توصیه می شود در هنگام استفاده از لنز چشم رنگی و یا طبی، علاوه بر رعایت دیگر نکات بهداشتی و مراقبتی استفاده از لنزها مانند استفاده از مایع لنز مناسب و قطره های مرطوب کننده ی لنز، از مواد غذایی که در ادامه نیز معرفی می شوند نیز حتما استفاده کنید.

هویج و سبزیجات تازه

حتما همیشه شنیده اید که می گویند هویج برای چشم ها مفید است. بله این یک واقعیت است. رنگدانه های زرد و قرمز و نارنجی موجود در هویج  با نام بتاکارون برای حفظ سلامت چشم ها بسیار مفید است.

البته این ماده تنها در هویج نیست. بلکه سبزیجات دیگر مانند فلفل دلمه ای، فلفل قرمز و سیب زمینی نیز این ماده وجود دارد. کاروتنوئیدها موجود در این سبزیجات به ویتامین A تبدیل می شود.

ویتامین A یک ویتامین بسیار ضروری و مفید برای بهبود سلامت قرنیه و شبکیه چشم است. این ماده ی غذایی خطر کاهش بینایی در اثر افزایش سن را نیز به حداقل می رساند.

اگر دوست دارید همیشه چشمانی سالم داشته باشید و افزایش سن تاثیری در قدرت بینایی شما نداشته باشد، حتما از هویج و یا آب هویج زیاد استفاده کنید.

آیا مصرف هویج باعث بهبود توانایی دید در شب خواهد شد؟

نمی توان این سوال را به طور قطع با بلی و یا خیر جواب داد. کمبود ویتامین “آ” می تواند در به وجود آمدن شب کوری تاثیر داشته باشد. یعنی می توان با خوردن هویج از به وجود آمدن این وضعیت جلوگیری کرد. اما نمی توان گفت که خوردن هویج باعث بهبود توانایی دید در شب می شود.

ماهی سالمون و دیگر ماهی ها

ماهی های تازه مانند قزل آلا، سالمون و ساردین با توجه به بالا بودن میزان اسیدهای چرب امگا 3، یک منبع بسیار غنی و مفید برای حفظ سلامت چشم ها است.

اسیدهای موجود در این ماهی ها از بروز بسیاری از بیماری ها مانند التهاب قرنیه و بیماری های مرتبط افزایش سن مانند آب مروارید و پیر چشمی جلوگیری خواهد کرد.

افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، چه از انواع لنز های طبی نرم، سخت و یا لنز توریک استفاده می کنند و از احساس خشکی چشم می کنند، دو تا سه بار در هفته از ماهی های تازه استفاده کند، این مشکلش برطرف خواهد شد.

ویتامین E موجود در ماهی ها به تقویت رطوبت چشم به صورت طبیعی کمک می کند. این راه حل مناسب افرادی است که به دنبال راهکارهای طبیعی برای حفظ سلامت چشمهایشان هستند.

کیوی و دیگر مرکبات

مصرف یک کیوی در روز شما را از مراجعه به چشم پزشکی بی نیاز خواهد کرد. مرکبات دیگر مانند، پرتغال، زردآلو، طالبی، گریپ فروت و انبه نیز جز میوه هایی هستند که سرشار از ویتامین C و اسید اسکوربیک است. این مرکبات با خواص آنتی اکسیدان قوی که در خود دارند، برای بالا بردن قدرت ایمنی و سلامت چشم های شما بسیار مفید هستند.

سخن آخر

اگر به حفظ سلامت چشم هایتان در تمام سنین فکر می کنید و دوست ندارید مشکلات ناشی از کاهش بینایی را با افزایش سن تجربه کنید حتما از این مواد غذایی را در طول روز استفاده کنید.

مخصوصا افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند، امکان دارد دچار خشکی و یا التهاب قرنیه شوند. این افراد می توانند در کنار رعایت بیشتر بهداشت و استفاده از قطره های مرطوب کننده ی لنز از این مواد غذایی نیز بیشتر استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank