استفاده از لنز در زمان اپیدمی کووید-19

استفاده از لنز در زمان اپیدمی کووید-19

ما در دوره ای به سر می بریم که تمامی جهان در حال رویارویی با بیماری همه گیر به نام کرونا می باشند. گرچه در حال حاضر برای مقابله با این ویروس واکسن های متفاوتی تولید شده است، اما باز هم افرادی هستند که به طورخفیف درگیر آن می شوند.

افرادی که از لنز چشم استفاده می کنند، در این دوره نگرانیشان برای ابتلا به این بیماری در اثر لنزهای تماسی افزایش پیدا کرده است.

گرچه هیچ تحقیقات مشخصی و موثقی برای افزایش واگیری در افرادی که از لنز استفاده می کنند، وجود ندارند، اما با توجه به نکاتی که در ادامه خدمتتان بیان خواهد شد می توانید نگرانی های خود را در هنگام استفاده از لنز در این دوران اپیدمی کاهش دهید.

کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا داری شباهت ها و تفاوت هایی با هم هستند. بهتر است ابتدا با تفاوت های میان این ها آشنا شوید تا راحت تر بتوانید هنگام بروز علایم، بیماری خود را تشخیص دهید و برای درمان مناسب اقدام کنید.

کووید-19، سرماخوردگی و یا آنفولانزا؟

اگر مریض شده اید و مطمئن نیستید که مبتلا به کووید، آنفولانزا و یا سرماخوردگی شده اید، بهترین راه برای اطمینان از نوع بیماری و درمان صحیح و به موقع انجام آزمایش مربوط به کووید-19 است.

توجه داشته باشید که دریافت واکسن در بهترین و قوی ترین نمونه ها هم اثر بخشی 100 درصدی نداشته است. یعنی شما می توانید هنوز هم با دریافت واکسن به این بیماری  مبتلا شوید. اما افرادی که واکسن دریافت کرده اند، شدت بیماری در آن ها کمتر خواهد بود.

پس حتما در اسرع وقت برای زدن واکسن کووید-19 اقدام کنید. همچنین می توانید هر ساله در شهریور ماه برای زدن واکسن آنفولانزا نیز اقدام کنید. زدن واکسن واستفاده از مکمل های تقویتی در بهبود سیستم ایمنی بدنتان نقش زیادی دارد.

همان طور که ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد استفاده از لنز طبی و یا رنگی در محیط های عموی باعث بیماری افراد به کووید-19 نمی شود. اما چون هنوز تحقیقات در این باره در حال تکمیل شدن است بهتر است علاوه بر ماسک از شیلدهای محافظتی در مکان های عمومی برای افزایش ایمنی خود استفاده کنید.

توصیه ای کاربردی

همچنین بهتر است از لنز روزانه استفاده کنید. لنزهای تماسی روزانه یا همان لنزهای یکبار مصرف که پس از استفاده دور انداخته می شوند، در این شرایط بهداشتی تر و ایمن تر می باشند. شما هر روز از یک جفت لنز جدید استفاده می کنید و در پایان روز آن ها دور می اندازید. این لنزها در این دوران حساس کارآمد تر خواهد بود.

در این دوران تاکید زیادی بر شستن دست ها شده است. اما افرادی که از لنزهای تماسی استفاده میک نند باید بیشتر به این موضوع توجه داشته باشند. استفاده از لنزهای تماسی با دست های آلوده علاوه بر ایجاد انواع عفونت ها در چشم می تواند باعث انتقال ویروس کرونا از طریق مخاط چشمی نیز شود.

تفاوت سرماخوردگی و کووید-19

افرادی که دچار سرماخوردگی می شوند، معمولا دچار انسداد و یا آبریزش بینی، گلو درد و دردهای عضلانی می شوند. یکی از مشخصه های سرماخوردگی عطسه می باشد. اما کووید دارای علائمی متفاوت از سرماخوردگی می باشد. افرادی که مبتلا به کووید می شوند، دچار تب های بالا، سرفه های خشک و تنگی نفس و همچنین از دست دادن حس بویایی و چشایی خود می شوند.

تفاوت آنفولانزا و کووید-19

به علت این علائم آنفولانزا و کووید-19 بسیار نزدیک به هم می باشد، تشخیص آن بدون انجام آزمایش کمی دشوار است. آنفولانزا نیز مانند کووید همراه با تب و سرفه است. علائمی که در بیماری آنفولانزا به چشم می خورد علائمی مانند تب، دردهای عضلانی، سردرد، سرفه خشک و خستگی مفرط می باشد. اگر این علائم را با علائم کووید-19 مقایسه کنید، می بینید که بسیار شبیه هم می باشد.

مراقبت های ضروری هنگام ابتلا به کووید-19

اگر دچار کووید-19 شدید، به هیچ عنوان نگران نباشید. اگر از همان ابتدا تحت درمان مناسب قرار بگیرید و همچنین به خوبی استراحت کنید؛ این دوران را به سلامتی پشت سر خواهید گذاشت.

از زمانی که این ویروس وارد بدن شما شود، یک هفته زمان می برد که علائم آن مشخص شود. پس اگر با فردی مبتلا به این ویروس در ارتباط بودید بهتر است از همان ابتدا خود را قرنطینه کنید و با دریافت مکمل ها و استفاده از مایعات فراوان سعی در تقویت سیستم ایمنی بدن خود داشته باشید.

استفاده از لنز در این دوران به علت خستگی چشم ها و همچنین خشکی آن توصیه نمی شود. اما اگر مجبور به استفاده از لنزهای تماسی خود هستید، حتما از قطره های چشمی مخصوص لنز استفاده کنید.

از غذاهای سالم و کم روغن بیشتر استفاده کنید. بهتر است بیشتر از غذاهای بخارپز و کم چرب استفاده کنید. استفاده از مواد غذایی چرب می تواند باعث تشدید بیماری شما شود.

حتما از داروهای مخصوص تجویز شده استفاده کنید و از مصرف خودسرانه ی داروهای گیاهی و شیمیایی خودداری کنید.

رعایت فاصله گذاری اجتماعی در این دوران می تواند شما را از ابتلا به این بیماری حفظ کند. پس حتما فاصله ی یک متری خود را با دیگران در مکان های عمومی حفظ کنید و در خانه نیز اگر مبتلا به این ویروس شده اید خودتان را در یک اتاق مجزا از دیگران جدا کنید تا باعث سرایت این ویروس به دیگر افراد نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

blank